Daikin is een van origine Japans bedrijf dat is gespecialiseerd in verwarmen en verkoelen van binnenruimtes. In hun Experience Center in Breukelen laat het bedrijf zien op welke manier hoge binnenklimaatoplossingen zorgen voor duurzaam comfort.
In Nederland –in tegenstelling tot andere Europese landen- had Daikin nog geen Experience Center. De term ‘Experience Center’ wordt tegenwoordig misschien te pas en te onpas gebruikt. De plek in Breukelen moest in ieder geval een omgeving worden die een flinke stap verder gaat dan een beursstand. Noem het een kenniscentrum op allerlei niveaus.
Die scholing is in deze branche heel belangrijk om aan meer capaciteit voor gekwalificeerd personeel te komen. Gaandeweg na de opening komen naast de professionals in Breukelen ook meer consumenten over de vloer.
Er was ongeveer 500 vierkante meter beschikbaar voor het ontwerp. Dat klinkt misschien veel, maar met een veelheid aan functionaliteiten, was het soms best een uitdaging om ze allemaal de ruimte te geven die ze verdienen. We losten dit vraagstuk op door een extra slimme routing, waardoor we een grote efficiencyslag konden maken in de inrichting.
Stapsgewijs lopen bezoekers door verschillende ruimtes waar ook is gedacht aan de beleving van het geheel. De huisstijlkleuren van Daikin vormden de basis, maar we gaven er een wat stoerdere, donkerdere touch aan. En ook niet onbelangrijk: we richtten alles op zo’n manier in dat er ruimte is om door te groeien. In de wereld van binnenklimaatoplossingen verandert namelijk veel en snel. Een ontwikkeling waar het Experience Center in Breukelen in ieder geval klaar voor is.
Fotograaf: Chiela van Meerwijk