In Veronica haar zoektocht naar de psychologie op de werkvloer las zij over geurbeleving op de werkvloer. Hoe kan geur als nudge ingezet worden om werknemers naar de juiste dosis werkgeluk te sturen?
Geurbeleving is een krachtige tool in het bijdragen aan een positieve totaalbeleving van werknemers en bezoekers. Geuren kunnen een positief effect hebben op irritatie, stress, depressiviteit en apathie, en kunnen positieve emoties zoals geluk, sensualiteit, ontspanning en stimulatie verhogen.
– Rozengeur leidde tot vriendelijkere inschatting in dezelfde ruimte dan zonder geur (Ep Köster)
– Vanille-, appel- en sinaasappelgeur wordt doorgaans als prettig ervaren
– Sinasappel voor een neutraliserende geur en werkt kalmerend
– Geur leidde tot grotere ruimte ervaring in een specifieke ruimte (EP Köster)
– Limoen- of schoonmaakgeuren versterken prosociaal c.q. ‘schoonmaakgedrag’ (Holland, 2005); idem moreel gedrag (Lilenquist, 2009); idem prosociaal en kalmer gedrag (Tjon a Fonq, 2008)
– Vanillegeur zorgt voor verdubbeling van verkoop op een damesafdeling (Martin Lindstro, Buyology)
Minder fouten door citroen? Ja, echt! Uit Japans onderzoek is gebleken dat dit komt omdat deze geur je alertheid vergroot. Tijdens het verspreiden van de geur in een kantoorgebouw werden maar liefst 54% minder administratieve fouten gemaakt, waardoor de kwaliteit van de prestaties dus omhoog ging. Maar dit is niet het enige wat deze vrucht kan doen: citroen zorgt ook voor een verhoogde hygiënebeleving. Zo blijkt uit onderzoek dat je een ruimte eerder schoonmaakt wanneer je de geur van citroen ruikt. Een fris ruikend, opgeruimd kantoor waar minder fouten worden gemaakt. Dat noemen wij een win-win-win situatie!
Veronica voegt geurbeleving zeker toe aan haar lijst elementen die de werkbeleving positief beïnvloeden.
Onderzoeken door: Professor dr. Peter Weinberg (Instituut voor consument en gedragsonderzoek van de Universiteit van Saarbrücken)
Stephen Warrenburg (IFF) Gary E. Schwartz (Yale University)
Volg ons op de socials voor meer nieuwtjes: